Ogłoszenie Evertonu o podpisaniu przez Everton wieloletniej umowy sponsoringowej z firmą hazardową zostało skrytykowane jako „smutne” przez prominentnego działacza.
Stake.com zostaje głównym sponsorem klubu, a jego nazwa pojawi się zarówno na męskich, jak i damskich koszulkach.
Kluby Premier League mogą spotkać się z zakazem posiadania sponsorów hazardowych na koszulkach, gdy rząd Wielkiej Brytanii zaktualizuje w tym miesiącu swoje przepisy dotyczące hazardu.
W zeszłym sezonie dziewięć czołowych klubów miało firmy bukmacherskie jako główny sponsor koszulek.
Norwich City było jedynym klubem Premier League, który nie miał partnera bukmacherskiego wśród 20 drużyn rozgrywek w latach 2021-22.
Działacz hazardowy James Grimes z The Big Step – którego celem jest położenie kresu wszelkiej reklamie i sponsorowaniu hazardu w piłce nożnej – powiedział: „Sponsorowanie hazardu jest niepopularne, niezdrowe i mówi się, że odchodzi z futbolu. Aby Everton ogłosił teraz to partnerstwo jest ogromnie głuchy”.
Dodał: „To smutne, że samozwańczy „klub ludowy” stawia zyski przed swoimi kibicami – zwłaszcza młodymi fanami, którzy w obliczu sezonu nie mogą nosić tej samej koszuli, co ich bohaterowie, a jednocześnie są zachęcani do korzystania z uzależniających kasyn online”.
Jakikolwiek zakaz sponsorowania koszulek hazardowych prawdopodobnie zostanie zastosowany najwcześniej w sezonie 2023-24 i będzie zgodny z zaleceniem komisji selekcyjnej Izby Lordów w 2020 roku.
Źródła powiedziały BBC Sport, że zakaz sponsorowania koszulek hazardowych w Premier League został zawarty w rządowej białej księdze, a zmiany w prawie mają zostać ogłoszone w czerwcu.
Dwa lata temu szefowa Evertonu Denise Barrett-Baxendale powiedziała, że „w idealnym świecie” klub nie miałby sponsora hazardu na swoich koszulkach, ale dodał, że muszą wziąć pod uwagę potrzeby komercyjne.
Niedawne badanie YouGov wykazało, że 1,4 miliona ludzi w Wielkiej Brytanii zostało skrzywdzonych przez hazard, a kolejne 1,5 miliona jest zagrożonych.
Ale Premier League i EFL utrzymują, że nie ma dowodów na związek przyczynowy między sponsorowaniem hazardu a hazardem problemowym.
Everton zanotował straty w wysokości 372 mln funtów w ciągu ostatnich trzech sezonów – z czego 170 mln funtów przypisuje Covid-19.
Toffees zapewnili sobie status Premier League jednym meczem przed końcem sezonu, kończąc kampanię cztery punkty nad miejscami spadkowymi.
Klub był sponsorowany przez firmę samochodową Cazoo przez ostatnie dwa lata, ale zakończył tę współpracę wcześniej, aby uzgodnić umowę z Stake.com.
Na początku tego roku klub zawiesił rosyjskie umowy sponsorskie z USM i innymi firmami należącymi lub będącymi w części własnością rosyjskiego miliardera Aliszera Usmanowa, który był usankcjonowane przez rząd Wielkiej Brytanii po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.